2008-11-09
 18:07:29

Raw-bilder...

Nu har jag tagit en massa bilder i RAW-format istället för JPEG (det blir bättre kvallitet med RAW)..
Men nu vet jag inte hur sjutton jag ska kunna redigera bilderna i datorn *suck*
Har provat på alla möjliga vis.. först provade jag Photoshop... Funkade inte..
Sen testade jag alla program som följde med kameran..
Men inget funkade där heller så då gick jag in på fotosidan.se och läste en tråd om just detta...

Så där hittade jag en massa råd...
Bland annat att man kunde ladda hem ett program som heter Rawshooter.. 
Så det gjorde jag då.. men det funkar inte ändå =(
Nån som är fotokunnig och vet hur man gör för att redigera Raw-bilderna i t.ex. photoshop?


Dino
PUBLICERAT: 2008-11-13, 00:05:56 | URL: http://dino78.blogspot.com/

När du har importerat RAWbilderna till din dator kommer en helt annorlunda dialogruta upp om du öppnar dem i Photoshop. Det är RAWhanterarfönstret som kallas Adopbe Camera RAW. Där kan man justera vitbalans och mellantoner etc.

Grejen med RAW är dock att man redan i kameran kan göra alla inställningar (vitbalans, exponering, skuggor) så att man inte ska behöva dona med dem sen i Photoshop - en av två anledningar till att RAW är så bra enligt proffs (att få ha kontrollen :-) ) (den andra, som du säger: kvaliteten blir bättre).



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: